Inloggen

Registreren

Lekker en gezond drinken naast water

Vraag jij je ook wel eens af:

Ik wil meer drinken, maar wat kan ik gezond drinken naast water?

We weten allemaal dat voldoende drinken gezond is voor ons lichaam. Meer drinken dat wil iedereen wel, maar water is zo saai, toch? We willen toch graag water met een smaakje? Maar zit er niet bijna overal suiker en/of zoetstoffen in?

Hoeveel moet je drinken per dag?

Voldoende drinken is belangrijk voor de algemene gezondheid. De meeste mensen hebben dagelijks 1,5 tot 2 liter vocht nodig, sommige mensen zelfs meer (denk aan mensen met obstipatie, lees hier meer over noodzaak voldoende drinken bij darmklachten) en sommige mensen juist minder (denk aan mensen met hartfalen). Hoeveel vocht je nodig hebt verschilt dus per persoon. Ook hangt het af van het weer. En van hoeveel je beweegt en zweet. Als het warm is of als je veel sport heb je meer vocht nodig (lees maar hier). Als het koud is of als je weinig beweegt heb je minder vocht nodig. Kinderen die weinig naar het toilet gaan en donkere urine plassen, moeten meer drinken. Ca 70% van alle vocht die je binnenkrijgt op een dag moet uit dranken komen. De rest zit in het eten dat je eet.

Gezond drinken kind

Zie hieronder hoeveel kinderen het beste kunnen drinken per dag.

Gemiddelde vochtinname in liters en glazen (1 glas = 200 ml) per dag per leeftijdscategorie (dit is een richtlijn/advieswaarde)
Leeftijd in jaren Jongens Meisjes
1-4 1,1L/ 5.5 glazen 1,1L/ 5.5 glazen
4-7 1,2L/ 6 glazen 1,2L/ 6 glazen
7-10 1,3L/ 6.5 glazen 1,2L/ 6 glazen
10-13 1,6L/ 8 glazen 1,4L/ 7 glazen

kind drinken

Suiker en zoetstoffen

Als je op je lichaamsgewicht wil letten dan zijn producten op basis van zoetstoffen beter dan gewone suiker. Nog beter is het vermijden van zowel zoetstoffen als gewone suiker. Steeds vaker zie je gebruik van de natuurlijke zoetstof Stevia. Deze zoetstof is afkomstig uit het plantje Stevia Rebaudiana. Stevia is een 100% natuurlijke zoetstof in tegenstelling tot bijvoorbeeld aspartaam en sacharine, welke kunstmatige zoetstoffen zijn. Geef dus de voorkeur aan natuurlijke zoetstoffen zoals stevia.

Hoeveel suiker per dag?

8 suikerklontjesDe nieuwe World Health Organisation (WHO) richtlijn adviseert sinds maart 2015 voor zowel volwassenen en kinderen om de dagelijks inname van vrije suikers te beperken tot maximaal 10% van de totale energie-inname. Voor gezondheidsverbetering wordt zelfs geadviseerd om onder de 5% te blijven, dit betekent maximaal 25 gram suiker per dag! (alle suikers inbegrepen behalve de natuurlijke suikers van fruit, groente en zuivel). Let dus eens op je suikerinname (koekje, snoepje, ketchup, salade, frisdrank etc). Hoeveel suiker per dag gezond is, is daarom moeilijk te zeggen. Suiker op zichzelf is niet gezond, het gaat om gezond eten en gezond drinken met zo min mogelijk suiker.

 

HIERONDER EEN RIJTJE VAN VEEL NAAR WEINIG TOT GEEN SUIKER

Hoeveel suiker in cola

Het is vast geen verassing om te melden dat de meeste frisdranken boordevol suiker zit. Het makkelijkste voorbeeld is natuurlijk cola!

Coca Cola regular
In­gre­di­ën­ten: Spran­ke­lend wa­ter; sui­ker; kleur­stof: E150d; voe­dings­zuur: E338; na­tuur­lij­ke aro­ma’s (plan­tenex­trac­ten), waar­on­der ca­fe­ï­ne.
Per glas van 250 ml krijg je 26,5 gram suiker binnen (bijna 7 suikerklontjes)

AH Cola stevia
In­gre­di­ën­ten: kool­zuur­hou­dend mi­ne­raal­wa­ter, sui­ker, kleur­stof (E150d), plan­tenex­trac­ten, voe­dings­zuur (ci­troen­zuur, E338) aro­ma’s (o.a. ca­fe­ï­ne), zoet­stof (ste­vi­o­gly­co­si­den), con­ser­veer­mid­del (E211).
Per glas van 250 ml krijg je bijna 19 gram suiker binnen (bijna 5 suikerklontjes)

Coca Cola Life (de groene ‘gezonde’ variant)
In­gre­di­ën­ten: Spran­ke­lend wa­ter; sui­ker; kleur­stof: E150d; na­tuur­lij­ke aro­ma’s (plan­tenex­trac­ten), waar­on­der ca­fe­ï­ne; voe­dings­zuur: fos­for­zuur; zoet­stof: ste­vi­ol­gly­co­si­den.
Per glas van 250 ml krijg je bijna 17 gram suiker binnen (ruim 4 suikerklontjes)

Coca Cola light
In­gre­di­ën­ten: Spran­ke­lend wa­ter; kleur­stof: E150d; voe­dings­zu­ren: E338, E330; zoet­stof­fen: as­par­taam, ace­sul­faam-K; na­tuur­lij­ke aro­ma’s (plan­tenex­trac­ten), waar­on­der ca­fe­ï­ne.
Per glas van 250 ml krijg je geen suiker binnen, wel diverse zoetstoffen.

Pakken sap

In de meeste pakken en flessen (fris)drank die te koop zijn, zit (toegevoegd) suiker in. Als er staat ‘zonder toegevoegd suiker’ dan zit er vaak nog steeds suiker in! Niet alleen voor ons ongezond, maar vooral voor onze kinderen. Voorbeelden van drinken zonder en met toegevoegd suiker, oplopend in hoeveelheden suikerklontjes:

Appelsientje Druivensap
In­gre­di­ën­ten: Rood druivensap
Per glas van 250 ml krijg jij of je kind 40 natuurlijke fruitsuikers binnen (toch 10 suikerklontjes!)

AH druivensap
In­gre­di­ën­ten: 85% ro­de drui­ven­sap, 15% wit­te drui­ven­sap.
Per glas van 250 ml krijg jij of je kind 37,5 natuurlijke fruitsuikers binnen (toch ruim 9 suikerklontjes!)

AH Djoezz! tropische vruchten
In­gre­di­ën­ten: wa­ter, 30% melk­per­me­aat, sui­ker, 7,5% vruch­ten­sap uit ge­con­cen­treerd vruch­ten­sap (ap­pel, 0,5% pas­sie­vrucht, 0,5% ana­nas), room, voe­dings­zuur (ci­troen­zuur), aro­ma, sta­bi­li­sa­tor (pec­ti­ne), kleur­stof (ca­ro­teen), vi­ta­mi­ne C.
Per glas van 250 ml krijgt je kind 30 gram suikers binnen (7,5 klontjes).

AH Djoezz! bosvruchten
In­gre­di­ën­ten: wa­ter, 30% melk­per­me­aat, sui­ker, 7,5% vruch­ten­sap uit ge­con­cen­treerd vruch­ten­sap (ap­pel, 0,8% aard­bei, 0,3% vlier­bes), room, voe­dings­zuur (ci­troen­zuur), sta­bi­li­sa­tor (pec­ti­ne), aro­ma’s vi­ta­mi­ne C.
Per glas van 250 ml krijgt je kind 30 gram suikers binnen (7,5 klontjes).

Appelsientje Goudappel : 100% puur sap.
Uit sap­con­cen­traat ver­kre­gen ap­pelsap. Ap­pel­sien­tje Goud­ap­pel. 100% puur sap. 7 ap­pels. Be­vat al­leen van na­tu­re aan­we­zi­ge sui­kers.
Per glas van 250 ml krijg jij of je kind 26 g suikers binnen (6,5 ‘natuurlijke’ suikerklontjes)!

Taksi met tropisch fruit, 30% minder suiker
In­gre­di­ën­ten: Wa­ter, vloei­ba­re melk­be­stand­de­len, 40%, vruch­ten­sap uit ge­con­cen­treerd vruch­ten­sap 6% (ap­pel, ana­nas 0,8%, pas­sie­vrucht 0,3%), sui­ker, room (met een vet­ge­hal­te van 35%) <0,1%, sta­bi­li­sa­tor (pec­ti­ne), voe­dings­zuur (ci­troen­zuur), aro­ma, kleur­stof­fen (E160a, E160e), vi­ta­mi­ne C.
Per glas van 250 ml krijg jij of je kind 20 gram suiker binnen (5 suikerklontjes) en in een pakje 4 suikerklontjes.

Wicky Sinaasappel met vitamine C
Ingrediënten. Wa­ter, 10% si­naas­ap­pel­sap uit ge­con­cen­treerd sap, sui­ker, fruc­to­se­stroop, aro­ma’s, voe­dings­zuur (ci­troen­zuur), sta­bi­li­sa­tor (ara­bi­sche gom), vi­ta­mi­ne C.
Per glas van 250 ml krijgt je kind 18 gram suikers binnen (4,5 klontjes).

Wicky Framboos met vitamine C
In­gre­di­ën­ten: Wa­ter, fruc­to­se­stroop, voe­dings­zuur (ci­troen­zuur), sta­bi­li­sa­tor (Ara­bi­sche gom), 0,1% ro­de vruch­ten­sap op ba­sis van ge­con­cen­treerd sap (ro­de druif, 0,01% fram­boos, aard­bei, zwar­te bes, vlier­bes, braam), zuur­te­re­ge­laar (na­tri­um­ci­traat), aro­ma, vi­ta­mi­ne C, zoet­stof­fen (cy­cla­maat en sac­cha­ri­ne), kleur­stof­fen (kar­mijn­zuur en E150c).
Per glas van 250 ml krijgt je kind bijna 12 gram suikers binnen (bijna 3 klontjes)

Taksi Tropisch fruit geen suiker toegevoegd. 
In­gre­di­ën­ten: Wa­ter, vloei­ba­re melkbe­stand­de­len, 40%, vruch­ten­sap uit ge­con­cen­treerd vruch­ten­sap 6% (ap­pel, ana­nas 0,8%, pas­sie­vrucht 0,3%), room (met een vet­ge­hal­te van 35%) <0,1%, sta­bi­li­sa­tor (pec­ti­ne), voe­dings­zuur (ci­troen­zuur), aro­ma, kleur­stof­fen (E160a, E160e), zoet­stof (su­cra­lo­se), vi­ta­mi­ne C.
Geen suiker toegevoegd inderdaad.
Per glas van 250 ml krijgt je kind 6 gram suiker van fruit binnen (1,5 suikerklontje). In een pakje Taksi Tropisch fruit zit dus 1 klontje (fruit)suiker.meisje dirnken-15820_1920

Chocolademelk

Volle chocolademelk
In­gre­di­ën­ten: ge­deel­te­lijk af­ge­room­de melk, sui­ker, ca­cao (1,7%), sta­bi­li­sa­tor: car­ra­geen.
Per glas of beker van 250 ml krijgt je kind (of jij) bijna 30 gram suikers binnen (ruim 7 klontjes).

Chocomel, halfvol
In­gre­di­ën­ten: hal­vol­le melk, sui­ker, ca­cao (1,6%), drui­ven­sui­ker (0,7%), sta­bi­li­sa­to­ren: car­ra­geen en gu­ar­gom.
Per glas of beker van 250 ml krijgt je kind (of jij ) nog steeds bijna 30 gram suikers binnen (ruim 7 klontjes). Halfvol betekent alleen maar minder vet, niet minder suiker!

Chocomelk mager met een blauw vinkje!
In­gre­di­ën­ten: ma­ge­re melk, sui­ker, ca­cao (1,4%), sta­bi­li­sa­to­ren: car­ra­geen, cel­lu­lo­se en cel­lu­lo­s­e­gom, na­tuur­lijk aro­ma.
Per glas of beker van 250 ml krijgt je kind (of jij) bijna 25 gram suikers binnen (ruim 6 klontjes!)

Chocomel light
In­gre­di­ën­ten: half­vol­le melk, ge­deel­te­lijk ont­vet ca­cao­poe­der, sta­bi­li­sa­to­ren (cel­lu­lo­se, E407, E466), zoet­stof­fen (ace­sul­faam-K, cy­cla­maat, sac­cha­ri­ne).
Per glas of beker van 250 ml krijgt je kind (of jij) ruim 11 gram suikers binnen (bijna 3 klontjes)

Pakjes drinken weinig suiker

Zijn er pakjes drinken voor de kinderen met weinig suiker? Oordeel zelf:

AH Yoghurtdrink aardbei
In­gre­di­ën­ten: 60% ma­ge­re yog­hurt, vloei­ba­re melk­be­standde­len, sui­ker, 1% aard­bei­ensap uit ge­con­cen­treerd aard­bei­ensap, dex­tro­se, sta­bi­li­sa­to­ren (gu­ar­pit­meel, pec­ti­ne), kleur­stof­fen (ca­ro­teen, E120), aro­ma.
Per pakje van 200 ml krijgt je kind 26 gram suiker binnen (6,5 suikerklontjes).

AH BASIC Drinky appel
In­gre­di­ën­ten: wa­ter, 30% ap­pel­sap uit con­cen­traat, sui­ker, voe­dings­zuur (ci­troen­zuur), aro­ma, an­ti­oxi­dant (as­cor­bi­ne­zuur).
Per pakje van 200 ml krijgt je kind 18 gram suiker binnen (4,5 suikerklontjes)

Wickey Fruit
In­gre­di­ën­ten: wa­ter, 10% vruch­ten­sap uit ge­con­cen­treerd sap (ap­pel, sinaasap­pel, pas­sie­vrucht, man­da­rijn, abri­koos, ana­nas 0,05%, ci­troen, ba­naan 0,01%, man­go, gu­a­ve, li­moen), sui­ker, fruc­to­se­stroop, aro­ma’s, voe­dings­zuur (ci­troenzuur), sta­bi­li­sa­to­ren (ara­bi­sche gom en pec­ti­ne), vi­ta­mi­ne C, kleur­stof (bet­a­ca­ro­teen).
Per pakje van 200 ml krijgt je kind 14,6 gram suiker binnen (3,5 suikerklontjes)

Optimel Drink langlekker aardbei-framboos
In­gre­di­ën­ten: Ma­ge­re yog­hurt, vloei­ba­re melke­stand­de­len, 5,5% vruch­ten­sap (ap­pel, aro­nia­bes 0,5% aard­bei, aro­nia­bes, 0,5% fram­boos), ge­mo­di­fi­ceerd MA­ÏS­zet­meel, sta­bi­li­sa­tor: pec­ti­ne, aro­ma, zoet­stof: su­cra­lo­se. Per halve pak van 300 ml krijgt je kind 11,4 gram suiker binnen (bijna 3 suikerklontjes).

Wickey Zero Fruit
In­gre­di­ën­ten: wa­ter, 5% vruch­ten­sap uit ge­con­cen­treerd sap (ap­pel, sinaasap­pel, pas­sie­vrucht, ci­troen, man­da­rijn, abri­koos, ana­nas (0,05%), ba­naan (0,01%), man­go, gu­a­va, li­moen), voe­dings­zuur (ci­troenzuur), sta­bi­li­sa­to­ren (ara­bi­sche gom, pec­ti­ne), aro­ma’s, zuur­te­re­ge­laar (na­tri­um­ci­traat), vi­ta­mi­ne C, zoet­stof­fen (su­cra­lo­se, ace­sul­faam K), kleur­stof (bet­a­ca­ro­teen).
Per pakje: 0 gram suikers (wel zoetstoffen).

Limonadesiropen

Een lekker en gemakkelijk alternatief is zelf limonade maken van limonadesiroop. Ook daar zijn heel veel verschillende merken en smaken van, met bijbehorende (natuurlijke) suikers!

Carvan Cevitam
Vaak horen wij dat Carvan natuurlijk is en dus gezond. Is dat zo?
Ingrediënten: Sap uit vruch­ten­sap­con­cen­traat 75% (ap­pel, fram­boos 12%, vlier­bes), sui­ker, glu­co­se-fruc­to­se­stroop, voe­dings­zuur (ci­troen­zuur), aro­ma, vi­ta­mi­nen, con­ser­veer­mid­del (ka­li­um­s­or­baat).
Per glas van 250 ml: 23 gram suiker (bijna 6 klontjes suiker bij verdunnen 1 deel siroop met 7 delen water)

Maya bio siroop: met biologische suiker
In­gre­di­ën­ten: bi­o­lo­gische sui­ker, wa­ter, 12% bi­o­lo­gisch vruch­ten­sap uit con­cen­traat (10,7% aard­bei, 1,3% vlier­bes), na­tuur­lijk aard­beienaroma, voe­dings­zuur (ci­troen­zuur).
Per glas van 250 ml: ca 23 gram suiker (bijna 6 biologische suikerklontjes bij verdunnen 1 deel siroop met 7 delen water)

Huismerk Siroop 0% suiker
De meeste siropen van huismerken met vermelding 0% suiker bevatten inderdaad geen toegevoegd suiker maar wel toegevoegde zoetstoffen.

Teisseire Aardbei/ framboos 0% suiker
In­gre­di­ën­ten: wa­ter, vruch­ten­sap uit con­cen­traat: 17% (aard­bei en fram­boos 10%, vlier­bes), vul­stof: po­lydex­tro­se, voe­dings­zuur: ci­troen­zuur, na­tuur­lij­ke aard­beien en fram­bo­zen aro­ma’s met an­de­re na­tuur­lij­ke aro­ma’s, ver­dik­kings­mid­del: xan­thaan­gom, zoet­stof­fen: su­cra­lo­se, ste­vi­ol­gly­co­si­den*, con­ser­veer­mid­de­len: pot­as­si­um­s­or­baat, na­tri­um­ben­zo­aat. * Ex­tract van Ste­via re­bau­di­a­na
Per glas: 0 gram suiker. (let op: polydextrose kan laxerende klachten geven)

Cool Bear: klik hier voor meer info
Een topper onder de siropen: Cool Bear in 4 smaken zonder suiker, alleen met de natuurlijke zoetstof stevia!
Ingrediënten: Water, sap uit vruchtenconcentraat 9%, voedingszuur (citroenzuur), met zoetstoffen uit Steviolglycosides (Stevia Rebaudioside A 97%), zout.
Per glas krijg je dus GEEN suiker en GEEN vervelende zoetstoffen binnen.

Lekker drinken zonder suiker met een fruit infuser

Wat kan je nu het beste drinken naast Wat kan je het beste nu aan je kind geven? Water natuurlijk! Gelukkig wordt het op diverse scholen steeds meer aan de kinderen en ouders gevraagd om water mee te nemen naar school. Eindelijk!! Geef ze een leuke beker of een stoere DOPPER en je kind neemt graag water mee naar school!

Wat kan iedereen nu het beste drinken naast water? Fruitwater! Geef je kind of jezelf een super gave fles met fruit filter of ook fruitinfuser genoemd! Ideaal met citroen of limoen en een stuk fruit zoals een sinaasappel of een paar aardbeien. Probeer zelf je ideale combinatie uit. Heerlijke frisse fruitwater, goedkoop en zonder suiker! Deze flessen zijn bij ons af te halen of te koop via de webshop.

Iedereen kan dus prima gezond drinken naast water! (en dan hebben we het niet eens over thee gehad…)

Fruitwater maken

Wil je ideeen om fruitwater te maken? Kijk eens rond op deze website bij recepten om fruitwater voor de waterfles te maken of download nu GRATIS e-book ‘Drink lekker en gezond’! met 68 recepten!

ebook voorkant Drink lekker en gezond